Dezinformarea - instrument utilizat în scopul manipulării
În data de 30 mai 2024 pe site-ul Sectorului 1 al Municipiului București a fost postat un comunicat de presă (https://primariasector1.ro/perchezitii-ale-ofiterilor-dga-la-sediul-politiei-locale-sector-1-din-calea-grivitei-dosarul-a-fost-deschis-la-sesizarea-primarului-clotilde-armand/ ) prin care se aduce la cunoștința cetățenilor Sectorului 1 că, “Ofițerii Direcției Generale Anticorupție au descins, în această dimineață, la sediul Poliției Locale Sector 1 din Calea Griviței nr. 208-210. Aceștia au ridicat 12 polițiști locali de la Serviciul Ordine Publică și de la Biroul Circulație Rutieră, care sunt cercetați pentru fapte de corupție.”
În continuarea comunicatului de presă, se menționează că, „Dosarul a fost deschis în urma unei plângeri penale făcute în urmă cu câteva luni de către primarul Sectorului 1, Clotilde Armand, care avea suspiciuni că aceștia săvârșeau acte de corupție”. (rămâne sub semnul intrebării cine a facut plângerea penală?)
Până în acest moment toate informațiile sunt reale și parțial corecte, însă, urmează dezinformarea realizată ca urmare a preluării declarațiilor Primarului Sectorului 1:
“(...)Mai știți proiectul european prin care am implementat măsuri anticorupție în primărie și pentru care am fost trimisă în judecată în urma unei plângeri PSD? Astăzi își arată primele rezultate concrete. (...).”
Prin declarațiile antecitate Primarul Sectorului 1 încearcă să manipuleze, chiar prin intermediul autorității publice pe care o reprezintă, cu privire la constatările Agenției Naționale de Integritate, apărute în spațiul public, referitoare la starea de incompatibilitate, conflictul de interese de natură administrativă, sesizarea organelor de urmărire penală și sesizarea Instituției Prefectului Municipiului București.
Prima dezinformare este realizată atunci când Primarul Sectorului 1 susține că, datorită implementării proiectului european în primărie a fost trimisă în judecată, însă, cauza trimiterii în judecată o reprezintă infracțiunea de folosire a funcţiei pentru favorizarea unor persoane prevăzută la art. 301 Cod penal, după cum reiese din informațiile publice postate la adresa https://portal.just.ro cu privire la dosarul nr. 12508/299/2024.
Cea de-a doua dezinformare o reprezintă afirmația că, trimiterea în judecată s-a realizat în urma unei plângeri PSD, dar, și în această situație, potrivit informațiile publice https://www.digi24.ro/stiri/actualitate/justitie/parchetul-despre-acuzatiile-aduse-lui-clotilde-armand-inculpata-a-emis-4-dispozitii-care-au-produs-foloase-materiale-pentru-sine-2722075 sesizarea a fost depusă de către Agenția Națională de Integritate – Inspecția de Integritate prin transmiterea Raportului de evaluare către organele de urmărire penală.
O a treia dezinformare se referă la ancheta realizată de ofițerii DGA sub coordonarea unui procuror care ar reprezenta rezultatul proiectului european prin care au fost implementate măsuri anticorupție în primărie și al cărei manager de proiect a fost chiar Primarul Sectorului 1.
Proiectul european prin care au fost implementate măsuri anticorupție în primărie nu poate avea o legătură directă cu plângerea penală depusă de către Primarul Sectorului 1, întrucât obligația sesizării de îndată a organului de urmărire penală este imperativă și este prevăzută la art. 291 alin. (1) din Codul de procedură penală (“Art. 291. - (1) Orice persoană cu funcţie de conducere în cadrul unei autorităţi a administraţiei publice sau în cadrul altor autorităţi publice, instituţii publice ori al altor persoane juridice de drept public, precum şi orice persoană cu atribuţii de control, care, în exercitarea atribuţiilor lor, au luat cunoştinţă de săvârşirea unei infracţiuni pentru care acţiunea penală se pune în mişcare din oficiu, sunt obligate să sesizeze de îndată organul de urmărire penală şi să ia măsuri pentru ca urmele infracţiunii, corpurile delicte şi orice alte mijloace de probă să nu dispară.”).
În același registru, Codul penal la art. 267 pedepsește omisiunea sesizării de îndată a organelor de urmărire penală (Art. 267. - (1) Funcţionarul public care, luând cunoştinţă de săvârşirea unei fapte prevăzute de legea penală în legătură cu serviciul în cadrul căruia îşi îndeplineşte sarcinile, omite sesizarea de îndată a organelor de urmărire penală se pedepseşte cu închisoare de la 3 luni la 3 ani sau cu amendă. (2) Când fapta este săvârşită din culpă, pedeapsa este închisoarea de la 3 luni la un an sau amenda.).
Trebuie precizat că, funcţionarul public, în sensul legii penale, este și persoana care, cu titlu permanent sau temporar, cu sau fără remunerație, exercită o funcţie de demnitate publică sau o funcţie publică de orice natură potrivit prevederilor art. 175 alin. (1) lit. b) din Codul penal.
Cu titlu de exemplu, menționăm atât prevederile art. 31 alin. (1) lit. c) din Legea poliţiei locale nr. 155/2010, republicată, cu modificările și completările ulterioare, potrivit cărora, “(…)primarul/primarul general al municipiului Bucureşti (...)îndrumă, supraveghează, controlează şi analizează activitatea poliţiei locale, ca serviciu public de interes local” cât și prevederile art. 15 alin. (1) teza introductivă din Regulamentul de organizare şi funcţionare a poliţiei locale, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 1332/2010, conform cărora, “Şeful poliţiei locale îşi îndeplineşte atribuţiile în mod nemijlocit sub autoritatea şi controlul primarului(…)” .
Totodată, potrivit informațiilor publice postate la adresahttps://primariasector1.ro/programe-si-proiecte/proiecte-cu-finantare-din-fonduri-externe-nerambursabile/imbunatatirea-capacitatii-administrative-locale-privind-dezvoltarea-implementarea-si-promovarea-masurilor-anticoruptie/ obiectivul principal al proiectului europea fost de a creşte gradul de implementare a măsurilor referitoare la prevenirea corupţiei pe termen lung, ceea ce presupune că, rezultatul concret al implementării proiectului european trebuie să fie acela de prevenire a săvârșirii faptelor de corupție și nu săvârșirea acestora urmată de depunerea unei plângeri penale.
Concluzionând, comunicatul de presă postat în data de 30 mai 2024 pe site-ul Sectorului 1 îndeplinește trei criterii specifice care pot reprezenta premisele apariţiei unei dezinformări:
– se porneşte de la o știre ce conţine informații reale în parte;
– difuzarea respectivei știri se realizează cunoscând lipsa ei parțială de veridicitate;
– difuzarea știrii se face în scopul obținerii unui avantaj pentru sine.
Asociația pentru Combaterea Dezinformării
P.S. 1: La data de 25 februarie 2021 potrivit unui comunicat de presă postat la adresa https://primariasector1.ro/primarul-sectorului-1-grupul-infractional-care-a-condus-pana-acum-politia-locala-a-sectorului-1-a-fost-invins-de-astazi-incepe-adevarata-reforma-a-acestei-institutii/ Primarul Sectorului 1 susține că, “Reorganizarea Poliției Locale era o problemă de siguranță națională în condițiile în care o parte dintre cei care poartă uniforma de polițist făcuseră pact cu Mafia și aveau o agendă personală, diferită de cea a cetățeanului. Doresc să le mulțumesc consilierilor locali care au decis să lucreze pentru cetățeni și nu împotriva lor. Grupul infracțional care a condus până acum Poliția Locală a Sectorului 1 a fost învins. De astăzi începe adevărata reformă a acestei instituții".
În data de 2 ianuarie 2024, zi de sărbătoare legală în care nu se lucrează, în bilanțul celor 3 ani de mandat, la adresa https://primariasector1.ro/primarul-sectorului-1-bilant-dupa-trei-ani-de-mandat-clotilde-armand-prima-noastra-realizare-a-fost-sa-curatam-primaria-de-coruptie/ Primarului Sectorului 1 afirmă că, “(…)◉ Am reformat complet Poliția Locală(...):”
P.S. 2: Se pare că proiectul european prin care au fost implementate măsuri anticorupție în Sectorul 1 al Municipiului București nu este “chiar atât de unic pe cât este de mediatizat”, poate doar în privința denumirii nu și a OBIECTIVULUI GENERAL care de altfel este primordial, informații necesare putând fi regăsite la adresa https://www.mai-dga.ro/despre-noi/proiecte-europene/unitatea-de-implementare-a-proiectelor-2 punctul II Proiecte finalizate.
Echipa Asociația pentru Combaterea Dezinformării
Dezinformarea: O amenințare la adresa democrației și a societății.
Informația corectă este puterea ta. Luptă împotriva dezinformării!
Alege să fii informat, nu dezinformat. Verifică sursele!
#StopDezinformarea
#InformareCorecta
#GândeșteCritic
#EducațieMedia
#LuptăÎmpotrivaDezinformării